Obsah

Poradna pro podnikatele

Trvalé bydliště na úřadě: Vše, co potřebujete vědět

Foto: Freepik

Kdo má trvalé bydliště na úřadě?

Trvalý pobyt může mít občan v ČR vždy jen jeden, zpravidla na adrese objektu určeného k bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci, který je označen číslem popisným nebo evidenčním (případně i orientačním). Ve zvláštních případech jím může být i adresa sídla ohlašovny.

 

Trvalé bydliště na úřadě (také označované jako „úřední adresa“) je specifická situace, kdy občan České republiky nemá v evidenci obyvatel zapsanou konkrétní adresu nemovitosti, ale adresu obecního či městského úřadu. Jedná se o formální evidenční údaj, který slouží především k zajištění toho, aby každý občan měl v registru obyvatel zaznamenanou alespoň nějakou adresu.

 

Podle dostupných celostátních údajů mají trvalý pobyt na adrese obecního či městského úřadu zhruba 3–4 % obyvatel České republiky. Typicky jde o:​

 

  • osoby bez vlastního bydlení;​
  • lidi, kteří ztratili užívací právo k nemovitosti a nemají kam se přihlásit​;
  • dlužníky snažící se komplikovat práci exekutorům (i když nejde o účinnou ochranu)​;
  • lidi s českým občanstvím bydlící v zahraničí.

 

Proč má někdo trvalé bydliště na úřadě?

Mezi hlavní důvody pro přidělení trvalého bydliště na obecním úřadě patří ztráta užívacího práva k nemovitosti, absence jiné možnosti přihlášení či nestabilní individuální bytová a sociální situace (bezdomovectví).

 

Jak získat trvalé bydliště na úřadě? Podmínky určuje zákon

Trvalý pobyt na městském úřadě nelze získat způsobem, kdy přijdete na úřad a sami si o trvalý pobyt na úřední adrese požádáte. Trvalý pobyt na úřadě zpravidla nevzniká z vlastní vůle občana, ale jako důsledek ztráty práva k předchozímu bydlišti při absenci jiné možnosti.​

 

Návrh musí být podán jedině oprávněnou osobou (například vlastníkem nemovitosti či pronajímatelem), který na úřadě požádá o zrušení vašeho dosavadního trvalého pobytu na základě toho, že jste ztratili užívací právo k objektu a fakticky jej neužíváte. A v případě, že nemáte možnost se přihlásit k trvalému pobytu na jiné adrese, budete zaevidováni na úřední adrese obecního či městského úřadu. Město ani příslušný úřad nově vzniklého trvalého pobytu si ale nemůžete vybírat –jste automaticky přihlášeni na adresu ohlašovny v místě, kde jste měli naposledy trvalý pobyt.

 

Mezi případy, kdy se místem trvalého pobytu stává sídlo ohlašovny, patří i další situace:

 

  • nelze zjistit místo trvalého pobytu rodičů či osvojitelů dítěte;
  • po ukončení pobytu v cizině nebo po nabytí občanství, pokud nelze doložit žádnou konkrétní adresu;
  • osvojení dítěte do zahraničí – trvalý pobyt dítěte se přechodně eviduje na ohlašovnu.

 

Trvalý pobyt na městském úřadě v Praze

Trvalé bydliště na úřadě v Praze získáte pouze tehdy, pokud jste měli předešlé trvalé bydliště v některé z pražských městských částí. Například pokud jste měli trvalé bydliště v Praze 6, i úřední
adresu získáte na úřadě městské části Prahy 6.

 

Jak funguje trvalé bydliště na obecním úřadě?

Mít trvalé bydliště na úřadě s sebou nese některá úskalí. Nedůvěryhodná adresa vám může zkomplikovat podnikání i žádost o hypotéku, ale také doručování pošty.

 

Trvalé bydliště na úřadě a pošta

Trvalý pobyt na úřadě má zásadní dopady na doručování fyzické korespondence. Obecní úřady nemají povinnost přebírat a uchovávat soukromou korespondenci pro občany s trvalým pobytem na ohlašovně​. Ohlašovna však musí zajistit místo, kde mohou doručovatelé uložit oznámení o uložení zásilky a výzvu s poučením. Následně si dopisy musí adresát vyzvednout v 15denní lhůtě.


U doručené pošty ze zákona nastává fikce doručení – zpravidla desátým dnem po uložení zásilky se písemnost považuje za doručenou, i když si ji adresát nevyzvedl.​ Proto je v zájmu občanů sledovat doručování na danou adresu​.

 

Tip: Pokud máte trvalý pobyt na úřadě a chcete zajistit doručování písemností, můžete požádat o zápis adresy pro doručování do evidence obyvatel. Tato adresa může být i v zahraničí. Případně si můžete zřídit datovou schránku, orgány veřejné moci pak musí zásilky doručovat primárně tam.

 

Trvalé bydliště na úřadě a popelnice (poplatky za komunální odpad)

Povinnost platit poplatek za komunální odpad závisí na typu poplatku, který obec vybírá. Existují dva typy poplatků a obec si vybírá, který z těchto dvou systémů použije. Je proto nutné zjistit na příslušném obecním úřadě, jaký typ poplatku obec vybírá a zda se na vaši situaci může vztahovat osvobození.

 

Poplatek za obecní systém odpadového hospodářství

  • Poplatníkem může být jednak každá fyzická osoba přihlášená v obci k trvalému pobytu (včetně lidí s trvalým pobytem na úřadě), jednak vlastník nemovitosti, ve které není k trvalému pobytu přihlášena žádná fyzická osoba.
  • Maximální výše: 1 200 Kč za osobu za kalendářní rok​.

 

Poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci

  • Poplatníkem je osoba, která má v obci bydliště (místo, kde se fakticky zdržuje), nebo vlastník nemovitosti, pokud v ní nikdo nebydlí​.
  • Pokud máte trvalý pobyt na úřadě a fakticky bydlíte v nemovitosti v této obci, poplatek hradí obvykle vlastník nemovitosti nebo vy na základě dohody.

Exekuce a trvalé bydliště na úřadě

Existence trvalého pobytu na úřadě nechrání před exekucí.​ Exekuce může být vykonána jak na adrese trvalého pobytu, tak na adrese, kde se dlužník zjevně momentálně zdržuje​ – pro výkon exekuce (zabavení věcí) není rozhodující trvalé bydliště, ale skutečné místo pobytu dlužníka​. Exekutor může zabavit věci v jakékoliv domácnosti, kde se dlužník fakticky zdržuje​.

 

Pokud má adresát uveden trvalý pobyt v sídle ohlašovny, exekutor nepředává zásilku České poště, ale písemnost uloží u sebe a na centrální úřední desce Exekutorské komory ČR se vyvěsí výzva k vyzvednutí. Po uplynutí stanovené lhůty nastává fikce doručení – rozhodnutí je účinné, i bez vyzvednutí zásilky.

 

Kdo musí hlásit změnu trvalého bydliště?

Občan ČR, který je starší 15 let, nebo jeho zákonný zástupce či osoba, které byl svěřen do péče, musí nahlásit každou změnu trvalého bydliště. Zákonný zástupce bude rovněž ohlašovat trvalý pobyt za občana, který byl zbaven svéprávnosti a není tedy způsobilý změnu ohlásit sám.

 

Kde nahlásit změnu trvalého bydliště?

Veškeré změny týkající se trvalého pobytu nahlašujete na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu (na obecním úřadě nebo úřadě městské části). K nahlášení budete potřebovat vyplněný formulář ke změně trvalého pobytu (všechny formuláře najdete ke stažení na stránkách MV ČR). Svou novou adresu pak doložíte například kupní smlouvou, výpisem z katastru nemovitostí nebo nájemní smlouvou.

 

Kdy musíte jako OSVČ nahlásit změnu trvalého bydliště?

Jako podnikatelé nemusíte změnu trvalého pobytu hlásit živnostenskému úřadu, ten si údaje aktualizuje sám. Adresa sídla podnikání se však změnou trvalého bydliště automaticky nezmění. Pokud ale máte v rejstříku uvedeno, že vaše místo podnikání je shodné s trvalým pobytem, živnostenský úřad tuto adresu po změně trvalého pobytu přepíše automaticky. Máte-li zapsáno jiné sídlo (např. virtuální adresu), musíte jeho změnu nahlásit sami. Nahlásit změnu sídla jakožto OSVČ musíte do 15 dnů.

 

Využijte virtuální trvalý pobyt

Pokud podnikáte, trvalé bydliště na úřední adrese na vás příliš dobré světlo vrhat nebude. Naštěstí můžete využít také virtuální trvalý pobyt, který vám zajistí důvěryhodnější adresu podnikání

 

Chcete se v podnikání pyšnit skutečně lukrativní adresou? Zvolte virtuální sídlo.

 

Přečtěte si také:

 

Mohlo by vás také zajímat...

Založení společnosti

Ve spolupráci s notářskou kanceláří nabízíme, kromě prodeje ready-made společností, také pomoc a podporu při zakládání nových společností. Pokud nevíte jak založit s.r.o. společnost sami a bojíte se odmítnutí svého návrhu rejstříkovým soudem anebo jste již takový návrh podali a soud jej odmítl nebo zamítl, využijte našich služeb. Vyhnete se tak komplikacím při podávání svých návrhů a současně budete mít společnost zapsanou relativně rychle!

Přečíst celý článek »
Chat on WhatsApp