Jak získat trvalý pobyt na městském úřadě v Praze?

19.11.2019

Změnit si své trvalé bydliště se jeví jako zdánlivě jednoduchý proces. Časově ale může být velmi náročný a je třeba počítat s návštěvou příslušných úřadů. Pro jeho získání navíc musíte mít trvalý pobyt v objektu určeném k bydlení k pronájmu či rekreaci. Jak tedy získat trvalý pobyt na městském úřadě?

Kdo musí hlásit trvalý pobyt?

Trvalý pobyt musí hlásit občan ČR, který je starší 15 let nebo jeho zákonný zástupce či osoba, které byl svěřen do péče. Zákonný zástupce bude rovněž ohlašovat trvalý pobyt za občana, který byl zbaven svéprávnosti a není tedy způsobilý změnu ohlásit sám.

Trvalý pobyt je možné mít na území ČR pouze jeden, a to na adrese objektu, které jsou přímo určené k bydlení a mají číslo popisné nebo orientační.

 

Kde změnu trvalého pobytu nahlásit?

Veškeré změny týkající se trvalého pobytu nahlašujete na obecním úřadě v místě trvalého bydliště nebo na úřadě městské části. Budete potřebovat vyplněný formulář ke změně trvalého pobytu (všechny formuláře najdete ke stažení na stránkách MV ČR). Svou novou adresu pak doložíte například kupní smlouvou, výpisem z katastru nemovitostí nebo nájemní smlouvou.

 

Trvalý pobyt na adrese městského úřadu

Pokud nemáte nový trvalý pobyt čím prokázat, nabízí se vám možnost mít trvalou adresu na obecním nebo městském úřadě. Ten však nelze získat způsobem, kdy přijdete na úřad a sami si o trvalý pobyt na úřední adrese požádáte. Návrh musí být podán jedině oprávněnou osobou, vlastníkem nemovitosti, který na úřadě požádá o zrušení vašeho dosavadního trvalého pobytu. V případě, že nemáte možnost se přihlásit k trvalému pobytu na jiné adrese, budete zaevidováni na úřední adrese obecního či městského úřadu. Město ani příslušný úřad nově vzniklého trvalého pobytu si ale nemůžete vybírat – zaevidováni budete v místě vašeho posledního trvalého pobytu.

 

Trvalý pobyt na městském úřadě v Praze

Pokud jste tedy měli trvalé bydliště v Praze 6, i úřední adresu získáte na úřadě městské části Prahy 6. Na úřední adresu vám pak bude chodit i veškerá pošta, kterou si budete muset vyzvedávat. Pošta totiž bude považována za doručenou, i když si ji nepřečtete a nevyzvednete.

 

Jak řešit trvalý pobyt a podnikání?

Jako podnikatelé nemusíte změnu trvalého pobytu hlásit živnostenskému úřadu, ten si nové údaje změní sám. Adresa sídla podnikání se vám však změnou trvalého bydliště automaticky nezmění. Jestliže se vaše trvalé bydliště i adresa podnikání doposud shodovala, návštěvě živnostenského úřadu se nevyhnete. Nahlásit změnu sídla podnikání musíte do 15 dnů.

 

Pokud podnikáte, trvalé bydliště na úřední adrese na vás příliš dobré světlo vrhat nebude. Naštěstí můžete využít také virtuální trvalý pobyt, který vám zajistí důvěryhodnější adresu podnikání. Mimo jiné ale poskytuje i další výhody jako je získání parkovací karty pro oblast Prahy 1, nebo přístup k lepším školám, nemocnicím a dalším službám.

 

Přečtěte si také:

Poptávkový formulář

Zavoláme Vám zpět
Nahoru