Vše, co potřebujete vědět o EET
EET v kostce. Přečtěte si vše, co potřebujete vědět – co je EET, koho se týká a netýká nebo jaké existují možnosti elektronické evidence tržeb.
Co to je EET?
EET neboli elektronická evidence tržeb je systém, který má státu pomoci spravovat finance a omezit tak stále rozšířenější šedou ekonomiku. Finančnímu úřadu pomáhá evidovat hotovostní platby penězi i stravenkami.
Prostřednictvím systému EET zašle prodejce správci daně informaci o provedené hotovostní platbě. Obratem obdrží údaje, které vytiskne zákazníkovi na účtenku.
EET pro živnostníky
Povinnost EET mají všichni podnikatelé, kteří přijímají platby:
- v hotovosti,
- stravenkami,
- poukazy,
- šeky,
- směnkami.
Poslední vlna EET bude až v roce 2023
Elektronická evidence tržeb se zavádí postupně. První vlna přišla už v roce 2016 a dotkla se podnikatelů poskytujících stravovací a ubytovací služby. Druhá vlna ovlivnila v roce 2017 maloobchody a velkoobchody. Poslední vlna EET se v důsledku koronavirové pandemie posouvá až na rok 2023. Dotkne se všech zbývajících podnikatelů, jako jsou:
- taxikáři,
- advokáti,
- zedníci,
- instalatéři,
- zemědělci,
- švadleny apod.
Koho týká osvobození od EET?
Do elektronické evidence tržeb se nemusejí zapojit podnikatelé, kteří přijímají výhradně bezhotovostní platby:
- kartou,
- převodem,
- inkasem.
Pro koho platí výjimky?
Existují výjimky z povinnosti evidovat hotovostní tržby elektronicky, které platí například pro:
- prodejce sladkovodních ryb v období od 18. do 24. prosince,
- nevidomé a hluchoslepé podnikatele, kteří nemají zaměstnance bez zdravotního postižení,
- provozovatele veřejných toalet,
- provozovatele sociálních služeb,
- provozovatele automatů,
- obce,
- příspěvkové organizace,
- státní instituce,
- poskytovatele určitých typů pronájmů.
Registrace EET musí proběhnout před první přijatou platbou
Pokud se na vaše podnikání vztahuje povinnost vést elektronickou evidenci tržeb, musíte se do systému EET přihlásit ještě před přijetím první platby v hotovosti.
Typy EET
Podle množství plateb, které budete evidovat, můžete zvolit jeden ze tří způsobů elektronické evidence tržeb.
1. EET pokladna
EET pokladnu využijí především podnikatelé, kteří denně přijímají velké množství hotovostních plateb. Po registraci do systému EET a vygenerování certifikátu si zvolíte pokladnu podle svých potřeb, na výběr je:
- dotyková pokladna,
- pokladna s platebním terminálem,
- klasická tlačítková pokladna s připojením na internet,
- kompletní pokladní sestava, která obsahuje mimo jiné i tiskárnu, čtečku čárových kódů nebo pokladní zásuvku.
2. Mobilní aplikace
Jestliže denně evidujete jen několik hotovostních plateb, nemusí se vám koupě nákladnějšího pokladního systému vyplatit. Alternativní cestou je mobilní aplikace. Zdarma si stáhnete:
- Profi Účtenku,
- EET Plus,
- EET Pokladnu ZDARMA.
Všechny tři aplikace lze nainstalovat do mobilu, tabletu či počítače. Než je začnete využívat, musíte být, stejně jako v případě EET pokladen, zaregistrováni v systému EET.
3. Offline evidence
Pokud patříte k malým podnikatelům, kteří přijímají hotovostní platby spíše sporadicky, můžete využít zvláštní režim offline evidence. V takovém případě píšete zákazníkům účtenky na předtištěné bločky, které si vyzvednete na finančním úřadě. Správci daně pak odevzdáváte jen přehled tržeb.
Na offline evidenci mají nárok podnikatelé, kteří:
- nejsou plátci DPH,
- mají maximálně 2 zaměstnance,
- neměli v posledních 12 měsících hotovostní příjmy vyšší než 600 000 Kč,
- neplánují v následujících 12 měsících překročit hotovostní tržby ve výši 600 000 Kč.
Sleva na dani
Pokud pro evidenci svých tržeb zvolíte klasickou EET pokladnu nebo mobilní aplikaci, můžete uplatnit jednorázovou slevu na dani do maximální výše 5 000 Kč.
Přerušení EET v době koronavirové pandemie
V důsledku koronavirové pandemie se povinnosti spojené s EET ruší pro všechny podnikatele, a to až do roku 2023.
Přečtěte si také: