Vše, co jste kdy chtěli vědět o datových schránkách

05.02.2016

Co je datová schránka? K čemu slouží? A jak vám může pomoct v podnikání? Dali jsme pro vás dohromady vše, co jste kdy o datových schránkách chtěli vědět.

Co je to datová schránka?

Datová schránka je jednoduše řečeno klasická poštovní schránka v elektronické podobě. Slouží k přijímání a podávání primárně úředních dokumentů. Na rozdíl od klasických e-mailů ale komunikace prostřednictvím datové schránky plně nahrazuje doporučenou zásilku

Zřizování datových schránek podléhá zákonu č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.

Komunikace s orgány veřejné moci

Máte-li zřízenu datovou schránku, všechny orgány veřejné moci mají povinnost vám oficiální korespondenci zasílat přednostně jejím prostřednictvím. Díky datové schránce tak můžete snadno podat například daňové přiznání, přehledy o příjmech a výdajích OSVČ nebo si zdarma zažádat o výpisy z rejstříků a registrů, jako je:

  • rejstřík trestů,
  • živnostenský rejstřík,
  • insolvenční rejstřík,
  • bodové hodnocení řidiče.

Komunikace se soukromými subjekty

V nastavení datové schránky lze povolit zasílání i soukromých zpráv. Díky tomu budete moci snadněji komunikovat s bankami, pojišťovnami nebo firmami.

Kdo může datovou schránku používat?

O zřízení datové schránky mohou zažádat všechny fyzické osoby a právnické osoby, které nejsou zapsány v obchodním rejstříku.

Právnické osoby, které jsou zapsány v obchodním rejstříku, orgány veřejné moci, advokáti, daňoví poradci a insolvenční správci mají datovou schránku zřízenou ze zákona, a proto o ni nemusejí žádat.

Výhody datové schránky

V době pandemie covidu-19 datové schránky nesporně ulehčovaly komunikaci s úřady. I za normálních okolností ale nabízejí řadu výhod:

  • usnadňují a zrychlují komunikaci,
  • zvyšují šanci na úspěšné doručení zpráv,
  • snižují spotřebu papíru,
  • umožňují zpětné prokázání doručení dokumentů,
  • umožňují komunikovat s úřady zdarma,
  • komunikaci neomezují na úřední hodiny a otvírací dobu organizací.

Prostřednictvím datové schránky můžete využívat službu CzechPOINT@home nebo se přihlásit do informačních systémů sociální a finanční správy.

Jak se přihlásit do datové schránky?

Do datové schránky se dostanete prostřednictvím webového rozhraní info.mojedatovaschranka.cz. Do datové schránky se pak přihlásíte buď pomocí:

  • uživatelského jména, které se skládá ze šesti náhodných znaků (je vám přiděleno automaticky), a hesla, které si budete muset každé 3 měsíce aktualizovat,
  • nebo identity občana (více informací o identitě občana najdete zde),
  • případně mobilního klíče, k čemuž budete potřebovat aplikaci Mobilní klíč eGovernmentu.

Tip: Pro snadnější přístup do datové schránky kdykoliv a kdekoliv si stáhněte mobilní aplikaci Datovka.

Archivace zpráv z datové schránky

V systému datové schránky zůstávají všechny zprávy uloženy po dobu 90 dnů. Poté se automaticky mažou.

Datová schránka nabízí funkci archivace zpráv, která je však zpoplatněna. Vzhledem k tomu, že zprávy nemají podobu klasického e-mailu, nýbrž příloh, můžete si je snadno stáhnout od počítače a archivovat sami.

Co je fikce doručení?

Každá zpráva odeslaná pouze do datové schránky se považuje za doručenou:

  • do 10 dnů po podání do datové schránky,
  • resp. v momentě, kdy se majitel schránky přihlásí, a to aniž by samotnou zprávu otevřel.

Jde o opatření, které zabraňuje cílenému vyhýbaní se soudním a jiným rozhodnutím.

Fikce doručení je důležitá zejména v případech, kdy se od doručení odvíjejí zákonné a jiné lhůty.

Tip: V nastavení datové schránky je možné aktivovat zasílání upozornění na nové zprávy prostřednictvím e-mailu nebo SMS.

Co je ID datové schránky?

ID datové schránky je sedmiznakový kód, který má přidělen každá schránka a který slouží k její identifikaci. Svůj identifikátor datové schránky najdete v sekci informací o schránce.

Jak si o datovou schránku zažádat?

O zřízení datové schránky lze zažádat osobně na kontaktních místech Czech POINT, které najdete na vybraných pobočkách České pošty. Můžete také vyplnit žádost, kterou opatříte ověřeným podpisem a následně doručíte na Ministerstvo vnitra. Vše potřebné najdete v našem článku, na téma jak zřídit datovou schránku.

Nechcete se o datovou schránku starat sami? Využijte externí správy a nechte si obsah zasílat přímo do e-mailové schránky nebo prostřednictvím SMS. 

Přečtěte si také:

Poptávkový formulář

Zavoláme Vám zpět
Chat on WhatsApp
Nahoru