Nečekejte na poště a využijte datovou schránku. Jaké jsou její výhody a jak ji založit?

24.09.2019

Přemýšlíte, zda si zřídit datovou schránku, nebo ne? K čemu vám to bude a získáte vůbec nějaké výhody? Určitě ano. V některých případech se můžete úplně vyhnout stání v nekonečných frontách na poště.

Pro firmy povinnost, pro ostatní volba

Datová schránka je skvělým pomocníkem pro komunikaci se státními úřady. Právnické osoby mají ze zákona povinnost si datovou schránku zřídit. Fyzické osoby už se mohou rozhodnout samy. Pro živnostníka tak datová schránka není povinná. Přesto se vám může hodit. Podívejme se na to, proč.

 

I komunikace s úřady může probíhat elektronicky

Datová schránka vypadá dost podobně jako klasický e-mail. Rozdíl ale spočívá v tom, že díky datové schránce se stanete ověřenou osobou. Tudíž nemusíte úřední dokumenty stvrzovat podpisem nebo dokonce osobně zanést na úřad. Stejně tak instituce, jako je státní správa, policie nebo soud, vás musí kontaktovat přes datovou schránku. Pokud například dostanete pokutu za parkování, přijde vám přímo do datové schránky.

 

Jak zažádáte o datovou schránku?

Chcete datovou schránku? Podejte žádost na CzechPOINTU České pošty nebo městských úřadech. Počítejte s tím, že si budete muset nechat podpis na žádosti úředně ověřit. Žádost můžete poslat také elektronicky opět s úředně ověřeným podpisem na adresu posta@mvcr.cz. Následně vám poštou přijdou přihlašovací údaje a schránka je hotová.

-        Žádost o zřízení datové schránky fyzické osoby

-        Žádost o zřízení datové schránky podnikající fyzické osoby

-        Žádost o zřízení datové schránky podnikatelské osoby

 

Neobíhejte úřady ani poštu, řešte administrativu online

Datová schránka v sobě skrývá také službu CzechPOINT, takže už nemusíte hledat okénko České Pošty, u kterého si vystojíte nekonečnou frontu. O výpis z rejstříku trestů, bodové hodnocení řidiče, výpis z insolvenčního rejstříku a další dokumenty můžete zažádat přímo přes datovou schránku. Ušetříte tak čas. Jak podnikat? Tak, abyste věnovali čas skutečně důležitým věcem.

 

Pozor: 10 dnů od doručení je zpráva považována za přečtenou

Dejte si ale velký pozor, na rozdíl od klasického e-mailu, tady je během 10 dnů zpráva považována za doručenou a přečtenou. Jestli jste se do datové schránky dlouho nepřihlásili a dokument jste ve skutečnosti nečetli, úřady zajímat nebude. Můžete tak propásnout třeba platbu pokuty nebo jinou důležitou lhůtu.

 

Co dostanete za poplatek navíc?

Základní služby datové schránky jsou zcela zdarma. To znamená, že za komunikaci s úřady nic neplatíte. Pokud si ale připlatíte, můžete využívat další zajímavé služby:

 

-        Poštovní datové zprávy – Do datové schránky si můžete nechat posílat další dokumenty z banky, pojišťovny a ostatních institucí.

-        Datový trezor – Díky této službě zůstanou vaše zprávy ve schránce neomezeně nebo ve smluvní lhůtě. Vymazat je můžete jen vy, a navíc trezor automaticky třídí a ukládá zprávy za vás. Datový trezor si můžete založit i pouze na zkoušku a nejprve zjistit, jestli vám vyhovuje.

-        Odesílání poštovních datových zpráv – Pokud si aktivuje tuto službu a dobijete si kredit, můžete například vašemu obchodnímu partnerovi, který má tuto službu také aktivovanou, odeslat přes datovou schránku např. smlouvu. Vyhnete se tak stání ve frontě na poště. Navíc, cena za odeslání zprávy je 18 Kč. Když půjdete na poštu fyzicky a necháte dokumenty poslat doporučeně, zaplatíte minimálně 44 Kč. Takže se vám to pořád vyplatí z hlediska úspory času i peněz.

 

Nemáte čas hlídat datovou schránku? Nechte to na nás. Rádi se o všechno postaráme. S naší službou Externí správa datové schránky vám žádná důležitá zpráva neuteče.

 

Přečtěte si také:

Poptávkový formulář

Zavoláme Vám zpět
Nahoru