Obsah

Články

Jak vybrat název firmy, aby byl funkční, kreativní a v souladu se zákonem

Název firmy a pravidla daná zákonem

Když se řekne „název firmy“, většina lidí si vybaví názvy velkých společnosti, jako je třeba Alza, Google, Volvo nebo Nike. Všechny tyto společnosti jsou tzv. právnické osoby (například společnosti s ručením omezeným, akciové společnosti nebo veřejné obchodní společnosti). Co ale drobní živnostníci? I ti přece musí mít nějaký oficiální název pro své podnikání.

Název firmy u fyzických osob zapsaných v obchodním rejstříku

Nejprve trochu právnického jazyka: Jméno, pod kterým je podnikatel zapsán do obchodního rejstříku, se nazývá Obchodní firma.

Obchodní firma je zpravidla tvořena nezkomoleným a nezkráceným jménem a příjmením podnikající osoby. K takovému názvu si můžete připojit dodatek (třeba ve formě identifikujícího označení, které blíže vymezí předmět vašeho podnikání nebo vaše rodinné vztahy), například „drezura zvířat“, „elektrikář“, „a syn“. Dojde-li časem ke změně jména, můžete jako fyzická osoba používat jméno dřívější, nové jméno je ale vždy nutné uveřejnit. Stejně tak můžete firmu předat (například synovi) a původní název ponechat.

Pokud se do obchodního rejstříku zapíšete pod jinou obchodní firmou než pod svým jménem (může jít o pseudonym, firmu věcnou, smíšenou či čistě fantazijní), musí být z názvu zřejmé, že nejde o obchodní firmu právnické osoby. Například u umělců nebývá s pseudonymem problém, protože jsou pod svým pseudonymem veřejně známí. V případě, že váš pseudonym není veřejně známý, je řešením k němu přidat právě identifikující označení.

K tomu platí ještě několik neméně důležitých pravidel: 

  • Ať už zvolíte jakýkoli název, nesmí být klamavý ani zaměnitelný s obchodní firmou jiného podnikatele. Lidé musí být schopni od sebe podnikatele odlišit právě podle názvu. 
  • Z názvu musí být patrné, že nejste právnickou osobou. 
  • Název také nesmí parazitovat na dobré pověsti konkurence.

A co název firmy u OSVČ při podnikání na živnost? 

V tomto případě se bavíme o fyzických osobách zapsaných pouze v živnostenském rejstříku (nikoli v obchodním rejstříku). Oficiálním názvem jejich podnikání je nezkrácené a nezkomolené jméno a příjmení – podobně jako výše. Rozdíl je v tom, že u OSVČ nelze použít žádný upřesňující dodatek, pseudonym ani jiné další varianty. 

Pokud byste si jako OSVČ přeci jen chtěli za své jméno přidat nějaký dodatek, bude pouze neoficiální a v živnostenském rejstříku nebude nikde uveden.

Název firmy u právnických osob

Teprve s vymýšlením názvu pro společnosti s ručením omezeným, akciové společnosti a další právnické osoby přichází na řadu spolu se zákonem také kreativita. Název společnosti můžete zvolit v podstatě jakýkoli. Musí však splňovat tři následující pravidla: 

  • Jméno společnosti nesmí být zaměnitelné se jménem již existující společnosti (tj. vaše obchodní firma nesmí být zaměnitelná s jinou obchodní firmou). 
  • Aby nedošlo k záměně, platí pravidlo, že jméno společnosti se musí od ostatních lišit minimálně třemi znaky. A to nejen vizuálně, ale také foneticky. Pro odlišení tedy nestačí použít jen pomlčku nebo čárku.
  • Vyhněte se použití vulgarismů. Zapomeňte také na slova, která by mohla budit dojem, že se jedná o zcela jiný druh podnikání (například u slova „banka“ platí výrazná omezení).

Pozor, jméno společnosti je třeba pořádně promyslet. Jednak to bude první věc, se kterou se setká váš zákazník, jednak je administrativně i finančně náročné název později změnit. 

TIP: Plánujete založení společnosti? Podívejte se, jak založit s. r. o. krok za krokem

 

Vymýšlíte název pro s. r. o.? Tady je několik praktických tipů

  1. Název společnosti by mělo jít snadno vyslovit i zapsat.
  2. Je lepší zvolit jednoduchý, krátký a snadno zapamatovatelný název. Ideálně jedno až dvě slova.
  3. Velkou výhodou je, pokud má váš název volnou doménu. Kvůli doménové adrese je taktické mít v názvu co nejméně háčků a čárek.
  4. Název by měl následovat celkovou tonalitu komunikace společnosti. Vašim zákazníkům by měl znít atraktivně. Rozhodně by neměl vyvolávat negativní emoce.
  5. Cílíte-li výhradně na obyvatele ČR ve středním a vyšším věku, je dobré zvolit název, kterému budou rozumět. To znamená vyvarovat se anglicismů nebo anglických zkratek. Jestliže se chystáte expandovat do zahraničí, je dobré zvolit univerzální název, který bude srozumitelný/vyslovitelný i pro cizince. 
  6. Ideální je zvolit takový název, který vynikne mezi názvy konkurenčních společností.

Trefné jméno rozhoduje o tom, zda si lidé vaši firmu zapamatují, zda si ji nespletou s jinou a zda jim bude sympatická. Jak ale takový název vymyslet? 

  • Brainstormujte –⁠⁠⁠ Brainstorming ve více lidech je ideální způsob, jak přijít s co největším množstvím nápadů. Během brainstormingu neexistuje špatná odpověď. Nadhozením zdánlivě bláznivého slova můžete ve svých kolezích zažehnout jiskřičku inspirace a vymyslet díky tomu ideální název firmy.
  • Vytvářejte nová slova –⁠⁠⁠ Například spojováním počátečních slabik různých slov (Vodafone –⁠⁠⁠ voice, data a phone).
  • Použijte slovník – Zkuste se zamyslet nad slovy, která vystihují váš byznys, a zkuste si je přeložit. Možná zjistíte, že některé latinské, anglické, francouzské či japonské slovo zní skvěle.
  • Inspirujte se u sebe nebo ve svém okolí – Název může tvořit přímo vaše jméno, případně jeho upravená verze.
  • Vyzkoušejte generátor názvů firem – Existuje několik nástrojů, které vám pomohou vymyslet zajímavý název pro firmu. Je s nimi ale třeba zacházet opatrně a využít je spíše jako poslední možnost, když už nebudete vědět, kudy kam.

Nejoblíbenější generátory názvů firem 

Namelix
Stačí zadat několik slov, které by mohly tvořit základ pro budoucí název, a volitelně přidat slova charakterizující váš byznys. Poté jen zvolíte, jaký styl tvorby názvu je vám nejbližší. Můžete si zvolit například dvě slova jako FaceBook, sloučení slov jako FedEx, unikátní brandové jméno jako Google nebo neanglické slovo jako Toyota. Umělá inteligence vám pak připraví desítky variant, ke kterým přidá také možnou grafickou podobu loga.

Vyzkoušet můžete i další nástroje jako NameSnackTurbologoWordoid nebo Portmanteaur.

Tipy na závěr 

  • Měníte starý název firmy? Sepište si důvody – co je na starém názvu špatně, proč jste se rozhodli ho změnit a jaká měl omezení. Vyhnete se tak stejným problémům.
  • Pokud v názvu firmy použijete obecně používaná slova (obojky pro psy, travní semena apod.), bude váš název snadno zapamatovatelný. Na druhou stranu ale bude velmi těžké pro něj získat právní ochranu. I proto je zajímavou strategií vymyslet si nové slovo třeba spojením prvních slabik vybraných slov.
  • Nedaří se vám vymyslet dobrý název? Najděte si zkušeného copywritera, který vaše představy a požadavky přetaví do precizního výsledku. 
  • Variantou je také zakoupení ready-made společnosti, která již jméno má. Společnost je už zapsaná v obchodním rejstříku a má své sídlo. Kromě složitého vymýšlení názvu vám tak odpadají i veškeré starosti se zakládáním nové společnosti.

 

Mohlo by vás také zajímat...

Založení společnosti

Ve spolupráci s notářskou kanceláří nabízíme, kromě prodeje ready-made společností, také pomoc a podporu při zakládání nových společností. Pokud nevíte jak založit s.r.o. společnost sami a bojíte se odmítnutí svého návrhu rejstříkovým soudem anebo jste již takový návrh podali a soud jej odmítl nebo zamítl, využijte našich služeb. Vyhnete se tak komplikacím při podávání svých návrhů a současně budete mít společnost zapsanou relativně rychle!

Přečíst celý článek »
Chat on WhatsApp