Franšíza: jaké jsou její hlavní výhody a nevýhody?
Plánujete rozjet vlastní podnikání? Už jste se někdy setkali s pojmem franšíza nebo franchising? Představíme vám zajímavý obchodní model a jeho hlavní výhody i nevýhody.
Co je to franšíza?
Franšíza neboli tzv. franchising představuje specifický model podnikání, během kterého provozujete obchodní činnost na základě udělené licence. Typickým příkladem franšíz v českém prostředí jsou pobočky rychlého občerstvení jako McDonald’s nebo KFC.
Společně s licencí získáte právo používat (často již dobře zavedenou) obchodní značku společně s veškerým potřebným know-how k jejímu provozování.
Jaké jsou výhody franchisingu?
Každá franšíza funguje jinak, a proto se výhody mohou lišit podle toho, do jaké sítě se připojíte. Obecně lze ale říct, že mezi hlavní výhody franchisingu patří následující.
1. Nižší riziko
Jako franšízant, který si zakoupil licenci, podnikáte zpravidla pod silnou a úspěšnou značkou, která má zajištěnou dostatečnou propagaci ze strany majitele. Zájmem franšízora (tedy majitele licence) je dále zvyšovat marketingovou sílu své značky, z čehož profitujete i vy jakožto majitel pobočky. Na trh tedy nevstupujete s neznámým produktem, ale s nabídkou, kterou lidé dobře znají a o niž mají zájem, což snižuje riziko neúspěchu.
2. Rychlejší rozvoj podnikání
Podnikání s již zavedenou značkou a osvědčenými produkty dokáže nejen snížit rizika, ale také přispět ke snazšímu a rychlejšímu rozvoji vašeho byznysu. Díky know-how, které od franšízora získáte společně s licencí, se navíc vyhnete zbytečným chybám a přešlapům, se kterými se potýká řada začínajících podnikatelů.
Franšízor vám bude v začátcích podnikání obvykle pomáhat s:
- vybavením a zařízením provozovny,
- nastavením interních procesů,
- výběrem a zaškolením zaměstnanců.
Ověřený koncept podnikání vám navíc může otevřít cestu k bankovním úvěrům. V případě nového obchodního záměru byste museli sestavit podnikatelský plán a pomocí něj bankám či případným investorům dokázat, že má váš obchodní záměr šanci na úspěch. S již fungujícím obchodním modelem se tomuto kroku vyhnete.
3. Nižší náklady
Start podnikání v podobě franchisingu se bez vstupních výdajů neobejde. Stále musíte počítat s počátečními náklady na vybudování pobočky a především na nákup samotné licence. Ušetřit ale můžete právě na propagaci (viz výše), kterou z velké části zajistí franšízor.
Jaké jsou nevýhody franchisingu?
Podobně jako se u jednotlivých franchisingových sítí liší výhody, mohou se lišit i nevýhody. Rozdílný bývá zpravidla rozsah svobody podnikání nebo výše podílu na zisku odváděného franšízorovi. Hlavní nevýhody franchisingu lze shrnout následovně.
1. Jste součástí většího celku
Podnikání formou franšízy znamená, že nejste stoprocentně svým vlastním pánem. Přestože franšízor není vaším nadřízeným v klasickém slova smyslu, máte povinnost se přizpůsobit zájmům celé sítě. Například nesmíte:
- vystupovat pod svou vlastní značkou,
- prodávat jiný sortiment nebo nabízet odlišné služby,
- měnit vzhled prodejny nebo způsob komunikace a vystupování značky na veřejnosti.
2. Jste závislí na úspěchu druhých
Jako franšízant jste závislý nejen na úspěchu franšízora, ale celé franchisingové sítě. Špatné vystupování nebo zkažená pověst jedné z poboček může neblaze ovlivnit i vaše podnikání.
3. Dělíte se o zisk
Máte povinnost dělit se s franšízorem o část zisku, což zpomalí návratnost vaší počáteční investice do podnikání.
Přečtěte si také: