Kdo je influencer a jak vám může pomoci s podnikáním?

20.06.2022

Influencer marketing je poměrně nový styl propagace, který stále nabírá na popularitě. Přečtěte si, jak funguje, jaké jsou jeho výhody a zda se hodí i pro vaši firmu.

Influencer marketing

Zdroj: Pixabay

Kdo je influencer?

Influencer je kdokoliv, kdo má určitý vliv na své publikum. V zásadě může jít o celebrity, podcastery nebo novináře. Ve spojení s influencer marketingem se ale nejčastěji mluví o uživatelích sociálních sítí, kteří si vybudovali dostatečně velké publikum v podobě sledujících. Typickým příkladem jsou úspěšní youtubeři.

Klíčovým však zůstává vliv, který influenceři mají na své publikum. Vysoký počet tzv. followerů ještě nezaručuje, že bude influencer schopen ovlivnit chování uživatelů na internetu, tzn. například prodat výrobek nebo zpropagovat značku.

Přesto počet sledujících zůstává jedním z hlavních faktorů, které by měly ovlivnit váš výběr. Influencery lze rozdělit na:

  • mikroinfluencery – mají cca 1 000 až 29 000 sledujících,
  • influencery – mají více než 30 000 sledujících,
  • celebrity – mají až stovky tisíc sledujících.

Co je influencer marketing?

Influencer marketing lze zjednodušeně definovat jako využívání vlivných lidí k propagaci vlastní značky, produktu či služby. Jde o formu spolupráce, v rámci níž influenceři prezentují značku firmy nebo konkrétní produkty a služby svým sledujícím výměnou za finanční ohodnocení nebo protislužbu.

Influencer marketing se v České republice rozšířil s rozmachem Instagramu – tedy někdy kolem roku 2016. S pandemií covidu-19 zájem o nový styl propagace ještě stoupl. Lidé totiž na sociálních sítích začali trávit více času, a dosah influencer marketingu tak rostl.

Výhody influencer marketingu

Influencer marketing coby stále poměrně nová forma propagace stojí na jiných principech než klasická reklama. Díky tomu dokáže být v určitých případech efektivnější.

  • Reklamní sdělení jsou součástí přirozeného prostředí, a proto na ně nefunguje selektivní slepota, kterou si lidé v souvislosti s klasickými reklamami vyvinuli.
  • Influencer marketing využívá důvěru, kterou lidé mají ve své oblíbené influencery.
  • Je poměrně levnou formou reklamy.
  • Umožňuje oslovit konkrétní cílovou skupinu.

Kdy se influencer marketing vyplatí?

Influencer marketing je vhodný pro každou firmu, která chce:

  • zvýšit prodej,
  • rozšířit povědomí o své značce,
  • podpořit vlastní komunikaci směrem k potenciálním zákazníkům.

Jak začít s influencer marketingem?

Využití influencer marketingu bývá poměrně individuální. Postup, jak s influencer marketingem začít, je ale stále stejný.

1.     Vytvořte strategii

Než začnete oslovovat influencery, ujasněte si, co od influencer marketingu očekáváte. Stanovení cílů je zásadní pro každou marketingovou kampaň. Její součástí by měla být i strategie komunikace a konkrétní KPIs, které vám v poslední fázi pomohou vyhodnotit úspěšnost.

2.     Vyberte influencera

Výběr správného influencera je v případě influencer marketingu klíčový. Neřiďte se jen pravidlem „čím víc sledujících, tím líp“. Snažte se přihlížet i k dalším kritériím, jako je:

  • relevance – obsah, kterým se influencer prezentuje, by měl do jisté míry korespondovat se zaměřením vaší firmy. Například Burger King a influencer vegan nevytvoří přesvědčivou kombinaci.
  • cílová skupina – ruku v ruce s obsahem jde i skupina fanoušků. Definujte si, koho chcete reklamou oslovit, a podle toho vybírejte influencera.
  • aktivita – hledejte zlatou střední cestu. Produkovat málo, ale ani příliš mnoho obsahu není pro influencer marketing žádoucí.

3.     Dohodněte spolupráci

S vybranými influencery si dojednejte podmínky spolupráce jako s běžnými obchodními partnery. Aby propagace proběhla bez problémů, je důležité mít vše právně ošetřeno a doloženo smlouvou.

4.     Realizujte kampaň

Realizace samotné kampaně bude časově nejnáročnější, ale zároveň nejdůležitější. Ohlídejte si postupy influencera a ujistěte se, že vše probíhá tak, jak jste si dohodli.

5.     Vyhodnoťte úspěšnost propagace

Stěžejním a často opomíjeným krokem je finální vyhodnocení úspěšnosti. Pokud už do influencer marketingu investujete čas a peníze, zjistěte si, co vám, případně vašemu podnikání celá kampaň přinesla. V případě kladných výsledků se můžete poplácat po rameni za dobře odvedenou práci. Ani negativní výsledky ale nejsou na škodu. Pomohou vám poučit se z chyb a lépe nastavit budoucí marketingové strategie.

Přečtěte si také:

Poptávkový formulář

Zavoláme Vám zpět
Nahoru