7 praktických tipů, jak na úspěšný e-mail marketing
Newslettery nemusejí vždy skončit v koši nebo ve spamu. Se správně pojatým e-mailingem si dokážete vytvořit silný vztah se zákazníkem a podpořit své podnikání. Zjistěte, jak na to.
Co je e-mailing?
E-mail marketing, někdy zkráceně zvaný jen jako e-mailing, je jednou z forem marketingové komunikace. Funguje na principu přímého zasílání obchodních i neobchodních sdělení na vybrané e-mailové adresy.
Pozor: Pro zasílání takovýchto druhů sdělení vždy potřebujete souhlas příjemce.
E-mail marketing, který prodává
Aby byl e-mailing efektivní a vaše zprávy nezapadly v haldě nevyžádané pošty, musíte na to jít chytře. Držte se našich tipů a zvyšte své šance na úspěch.
1. Začíná to u vás
Nikoli předmět, ale jméno odesílatele je to první, na co se příjemce podívá. Ze zkušeností jiných je patrné, že nejméně účinné je odesílání zpráv z obecných e-mailových adres, jako je info@názevfirmy.cz. Ke zvýšení svých šancí použijte konkrétní jméno nebo speciální znak, který vás odliší od konkurence.
2. Předmět je stěžejní
Až 70 % příjemců odstraní marketingové e-maily už po přečtení jejich předmětu. Právě předmět je tedy místo, kde musíte bezpodmínečně zapůsobit. Obecná pravidla říkají, že předmět musí být stručný, ale přesto výstižný (příjemce z něj musí poznat, o co v e-mailu půjde) a samozřejmě originální.
Dobře fungují:
- Výzvy k akci – nebojte se příjemci přímo říct, co má dělat, a to frázemi jako přečtěte si, získejte slevu apod.
- Otázky – otázkami, které zajímají vaši cílovou skupinu, upoutáte pozornost. Pozor ale na to, aby čtenář v e-mailu našel odpověď.
- Personifikace – osobnější formulace obsahující slova jako Vy/Váš vzbudí v příjemci větší důvěru a chuť e-mail otevřít.
- Efekt ztráty – lidé si nechtějí nechat nic jen tak ujít. Fráze typu nepropásněte jedinečnou slevu pro ně proto mohou být důvodem, proč e-mail nepřesunout do koše.
- Čísla – obecně dobře fungují čísla. Nabídněte svým čtenářům jen tak například 5 tipů na zvelebení zahrady nebo 10 způsobů, jak se zbavit stresu.
3. Buďte osobní
Tak obyčejná věc, jako je oslovení, dokáže čtenáři prozradit, kolik jste si s e-mailem ve skutečnosti dali práce. Ze zpráv, které začínají slovy Dobrý den nebo Vážený pane / Vážená paní, přímo křičí hromadné sdělení. Využijte pokročilé funkce šikovných e-mailingových nástrojů a oslovujte své čtenáře přímo jménem.
Tip: Pro maximálně kvalitní e-mailingovou komunikaci se vyplatí zainvestovat do nástrojů, které zvládnou i skloňování českých jmen.
Na závěr se nepodepisujte za firmu, ale sami za sebe. Nikdo netouží po e-mailech od robotů, ale od konkrétních lidí.
4. Snažte se o wow efekt
Cílem každé části kvalitního newsletteru je, aby čtenář neodešel znuděný, ale pokračoval ve čtení. Hned v první části samotné zprávy se pokuste vytvořit co největší wow efekt.
Abyste toho dosáhli, musíte pracovat se svou cílovou skupinou. Zkuste si vydefinovat, co vašeho potenciálního zákazníka zajímá, a obsah mu přizpůsobte na míru.
5. Lidé nečtou, ale skenují
Na internetu obecně platí, že čtenáři text nečtou, ale pouze jej skenují očima. Proto nezapomeňte obsah zprávy správně naformátovat a zvýraznit důležité části, které v příjemci vyvolají dojem, že tento e-mail pro něj bude užitečný.
Pozor: Nepřehledné e-maily nahuštěné zbytečnými informacemi nefungují. Držte se starého dobrého úsloví: méně je někdy více.
6. Buďte kreativní
Pro snazší předání informací se nebojte pracovat s obrázky, animacemi a zajímavou grafikou. Protože jedna dobře zvolená fotka vydá za tisíc slov.
7. Testujte a učte se
Přes všechny tipy a rady je marketing stále záhadným odvětvím. Spolehlivou cestou k úspěchu je testování a učení se z vlastních chyb. Proto efektivitu své e-mailingové komunikace pravidelně vyhodnocujte. Právě na základě analýz úspěšnosti budete schopni e-maily správně optimalizovat, a tím stále zvyšovat jejich účinnost.
Kdy e-maily rozesílat?
Na otázku, kdy rozesílat e-maily, bohužel neexistuje jedna správná odpověď. Správné načasování vám pomůže odhalit až zkušenost. V začátcích se můžete řídit jedním ze dvou pravidel:
- Přizpůsobte rozesílání cílové skupině – vžijte se do zákazníka a zkuste si sami říct, kdy váš e-mail s největší pravděpodobností otevře. Pokud cílíte například na byznysmeny, kteří si během dopolední kávy pročítají korespondenci, posílejte zprávy ve všední dny. Jestliže se ale vaše cílová skupina během dne nedostane k počítači, nechte rozesílání e-mailů spíše na večer nebo na víkend.
- Řiďte se vlastním podnikáním – pořádáte-li pravidelné slevové akce nebo jiné zajímavé události, dejte o tom zákazníkům vědět včas.
Využijte send time optimization
STO neboli tzv. send time optimization je speciální nástroj na optimalizaci času rozesílání e-mailových sdělení. STO automaticky sbírá data o vašich zákaznících. Díky tomu dokáže určit dobu, kdy si příjemce e-mail s největší pravděpodobností skutečně otevře.
Chcete své podnikání posunout ještě dál? Zjistěte, jak vám v tom pomůže online marketing nebo influencer.