Jak vybrat název firmy? 5 zásad, kterých se držet

05.09.2022

Název společnosti rozhodně nepodceňujte. Trefné jméno rozhoduje o tom, zda si lidé vaši firmu zapamatují, zda si ji nespletou s jinou a zda jim bude sympatická. Držte se našich pěti zásad a inspirujte se tipy pro vymýšlení firemního názvu, a určitě se dopracujete k tomu pravému jménu. 

název firmy

Zroj: Pixabay

Název vaší firmy se bude promítat i do dalších oblastí, jako je internetová doména nebo logo společnosti, které by s názvem mělo korespondovat. Na to při výběru nezapomínejte.  

1.    Prozkoumejte konkurenci

Název firmy je jeden z prostředků, jak se odlišit od konkurence. Vypište si jména svých největších soků na trhu (přímých i nepřímých) a vydefinujte si, jak se od nich chcete lišit.

2.    Charakterizujte si vlastní značku

Název firmy nemá být primárně líbivý, ale vypovídající. Hlavní asociace, které si lidé budou s vaší značkou spojovat, se samozřejmě budou v první řadě odvíjet od vašich marketingových aktivit. Už samotným jménem ale můžete určit ten správný směr. Proto je dobré si vypsat pár zásadních slov, která by zákazníkovi měla vyvstat na mysli, když uslyší o vaší společnosti, a ta mít při vymýšlení názvu v hlavě.

3.    Buďte originální

Být originální neznamená přijít s nejlepším jménem na světě, ale odlišit se. Vyvarujte se všech názvů, které už existují, ale i těch, které by mohly připomínat jiné značky.

Originalitu svého nápadu si snadno ověříte ve vyhledávačích nebo v nástrojích ověřujících volné domény.

4.    Nekomplikujte to

Nekomplikujte život sobě ani svým zákazníkům. Držte se s novým názvem jednoduchých, snadno vyslovitelných a hlavně dobře zapamatovatelných slov. Zároveň se vyvarujte dlouhých slovních spojení. Tří- a víceslovný název bude zbytečně složitý a zároveň nepraktický při umísťování do reklam, na formuláře apod.

5.    Berte v potaz svou cílovou skupinu

Ať už ve svém byznyse děláte prakticky cokoliv, vždy byste měli myslet na cílového zákazníka. A vymýšlení názvu firmy není výjimkou.

Pokud cílíte výhradně na obyvatele České republiky ve středním a vyšším věku, je dobré zvolit takový název, kterému budou rozumět. To znamená vyvarovat se anglicismů nebo anglických zkratek. Jestliže se ale naopak chystáte například expandovat do zahraničí, je dobré popřemýšlet nad univerzálností brandu, který i pro cizince bude nějakým způsobem srozumitelný. To znamená vyhnout se typickým českým znakům, jako jsou háčky apod.

Jak vymyslet název firmy v praxi?

Dříve či později budete muset přistoupit k samotnému vymýšlení. Máme pro vás pár tipů, jak na to.

Brainstormujte

Brainstorming ve více lidech je ideální způsob, jak rozproudit fantazii a přijít s co největším množstvím nápadů. Během brainstormingu neexistuje špatná odpověď. Nadhozením zdánlivě bláznivého slova můžete ve svých kolezích zažehnout jiskřičku inspirace a vymyslet tak díky tomu ideální název firmy.

Zkuste akronymy

Dlouhou dobu byly v kurzu zkratky (KFC, ČSOB apod.). S novou dobou přišly nové trendy. Dnes se vyplatí typickým zkratkám vyhnout a místo toho sáhnout po tzv. akronymech. Pomocí slabik z vámi vybraných slov můžete přijít s naprosto novým slovem, které v sobě bude ukrývat skrytý význam.

Příklad: Vodafone (voice, data a phone).

S tvorbou akronymů vám pomůže Acronymify.com.

Přetvářejte slova

Vytipujte si slova, která pro vaši značku mají význam. Může to být přímo váš produkt či služba, určité jméno nebo jen pocit, který chcete s brandem spojovat. Následně si zkuste se slovy hrát:

  • přidávejte k nim přípony nebo přípony,
  • propojujte je mezi sebou,
  • rýmujte,
  • vynechávejte písmena.

Nevíte si rady? Zkuste jeden z užitečných online nástrojů:

Využijte metafory

Snadný způsob, jak rychle vytvořit určitou asociaci ke značce, je využít slovo, které už danou asociaci nese. Například puma asociuje rychlost, rohlík zase jídlo. Pro inspiraci můžete využít online slovník asociací Visuwords.com.

Tipy na závěr

Pro ještě snadnější vymýšlení trefného názvu firmy jsme pro vás dali dohromady několik užitečných tipů a triků:

  • Pokud měníte starý název firmy, sepište si důvody – co je na starém názvu špatně, proč jste se rozhodli ho změnit a jaká měl omezení. Vyhnete se tak stejným problémům.
  • Inspirujte se u sebe nebo ve svém okolí – název může tvořit přímo vaše jméno, případně jeho upravená verze.
  • Zahrňte do názvu svůj produkt, jako to udělala například firma Nescafé.

Vyberte si svou cestu

V zásadě máte 3 možnosti, jak se ke jménu pro svou společnost můžete dopracovat.

  1. Vymyslíte si ho sami.
  2. Dáte zakázku copywriterovi. Kreativec vymyslí název firmy za vás.
  3. Zakoupíte si ready-made společnost, která již jméno má. Společnost je už zapsaná v obchodním rejstříku a má své sídlo. Kromě složitého vymýšlení názvu vám tak odpadají i veškeré starosti se zakládáním nové společnosti. 

Přečtěte si také:

Poptávkový formulář

Zavoláme Vám zpět
Nahoru