Změna trvalého bydliště: Co všechno budete potřebovat?

06.02.2020

Stěhujete se a měníte své trvalé bydliště? Tato zdánlivě jednoduchá věc může být pěkně záludná. Návštěvě úřadů se nevyhnete. Záleží ale i na tom, zda podnikáte, máte řidičský průkaz nebo jestli například pobíráte důchod. Jak na změnu trvalého bydliště bez problémů?

Trvalé bydliště musí mít každý občan České republiky. Tato adresa je totiž směrodatná pro veškeré úřady a instituce. Měla by to být adresa objektu určenému na bydlení či ubytování, ve kterém skutečně bydlíte a který je označen evidenčním nebo popisným číslem.

 

Změna trvalého bydliště

Samotnou změnu trvalého bydliště je nutné nahlásit na úřadě nacházejícím se v místě nového bydliště. Tam vyplníte formulář „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“ a zaplatíte 50 korun. Následně vám bude znehodnocen občanský průkaz ustřižením jeho rožku a dostanete prozatímní doklad „Potvrzení o změně trvalého pobytu“.

 

Je nutné si s sebou vzít i doklad, kterým doložíte novou adresu (výpis z katastru, kupní smlouvu, nájemní smlouvu). Ohlašovna, kde jste změnu bydliště nahlásili, má povinnost změnu adresy zapsat do systému evidence obyvatel nejpozději do 3 dnů.

 

Když bydlíte v nájmu

Pokud budete bydlet v nájmu, tak kromě nájemní smlouvy, kterou své bydliště doložíte, budete potřebovat i souhlas majitele nemovitosti, že v dané nemovitosti můžete mít trvalé bydliště. Podle novely zákony by měl být zaveden povinný souhlas majitele nemovitosti s trvalým bydlištěm nájemce. Pro všechny případy je ale lepší ho mít i písemně.

 

Co ke změně trvalého bydliště budete potřebovat?

Bez několika dokumentů se při ohlášení změny trvalého bydliště neobejdete. Jsou jimi:

-        přihlašovací lístek k trvalému pobytu,

-        občanský průkaz,

-        doklad o vlastnictví nemovitosti, případně oprávnění jejího užívání.

 

Nový občanský průkaz

Jelikož vám při ohlášení změny trvalého bydliště bude znehodnocen váš občanský průkaz, je nutné vybavit si nový s novou adresou. O jeho vydání jste povinni si požádat do 15 dnů od ohlášení změny bydliště. Zpravidla ho budete mít připravený k vyzvednutí do 30 dnů.

 

Za poplatek je možné si požádat o zrychlené vydání, a to do 24 hodin za 1 000 korun nebo do 5 pracovních dnů za 500 korun.

 

Majitelé vozidel

Pokud jste majitelem automobilu, čeká vás cesta i na odbor dopravy. Avšak pouze v případě, že se stěhujete do jiného města nebo obce (změna bydliště v rámci stejného města nevyžaduje změnu řidičského průkazu). S sebou si vezměte osvědčení o registraci vozidla a technický průkaz.

 

Řidičský průkaz vám zůstane. Potřebné změny se týkají „malého“ technické průkazu kvůli registraci vozidla. Správní poplatek za nový průkaz je 50 korun. Do „velkého“ technického průkazu vám nové údaje zapíší úředníci.

 

Změny oznamte i pojišťovně

I v dnešní době, kdy existují základní registry, ze kterých si většina institucí novou adresu zjistí sama, zdravotní pojišťovně musíte změnu nahlásit sami. Učinit tak musíte do 30 dnů od změny trvalého bydliště.

 

Podnikatelé půjdou i na živnostenský úřad

Jestli podnikáte a trvalé bydliště máte zároveň zapsané i jako sídlo firmy (podnikatele), musíte jít i na živnostenský úřad. Ten si vaše trvalé bydliště sice vytáhne z registru sám, avšak adresu sídla nezmění. Ta zůstává stejná. Tudíž je nutné její změnu nahlásit, a to do 15 dnů od změny.

 

Jedinou výjimkou, kdy nemusíte chodit na úřad, je, když stanovíte, že adresa sídla bude vždy souhlasit s adresou trvalého bydliště. Tehdy živnostenský úřad všechny změny provede sám.

 

Ohlášení změny na České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ)

Na ČSSZ je změnu trvalého bydliště nutné nahlásit v případě, kdy pobíráte důchod. Máte dvě možnosti:

 

-        Důchod pobíráte prostřednictvím složenkyzměnu nahlásíte na kterékoliv poště, která provede změnu výplaty na novou poštu podle místa trvalého bydliště a následně změnu ohlásí i na ČSSZ.

-        Důchod pobíráte na účet změnu bydliště nahlásíte přímo na ČSSZ písemně s uvedenou novou adresou, rodným číslem a svým podpisem. Případně je možné využít formulář „Hlášení změny adresy nebo jména a příjmení u výplaty důchodu poukazovaného na účet“.

 

Změnu trvalého bydliště byste měli ohlásit i dalším institucím, jako jsou banky, lékaři, zaměstnavatel, školy, ale třeba i pojišťovny, kde máte uzavřené například pojištění domácnosti, majetku a dalších.

 

Přečtěte si také:

Poptávkový formulář

Zavoláme Vám zpět
Nahoru