Obsah

Články

Změna trvalého bydliště: Co všechno budete potřebovat?

Zdroj: Pixabay

Trvalé bydliště musí mít
každý občan České republiky. Tato adresa je totiž směrodatná pro veškeré úřady
a instituce. Měla by to být adresa objektu určenému na bydlení či
ubytování, ve kterém skutečně bydlíte a který je označen evidenčním nebo
popisným číslem.

Změna trvalého bydliště

Samotnou změnu trvalého bydliště je nutné nahlásit
na úřadě nacházejícím se v místě nového bydliště
. Tam vyplníte
formulář „Přihlašovací
lístek k trvalému pobytu“
a zaplatíte 50 korun. Následně vám bude znehodnocen občanský průkaz
ustřižením jeho rožku a dostanete
prozatímní doklad „Potvrzení o změně trvalého pobytu“.

Je nutné si s sebou
vzít i doklad, kterým doložíte novou adresu (výpis z katastru, kupní
smlouvu, nájemní smlouvu). Ohlašovna,
kde jste změnu bydliště nahlásili, má povinnost
změnu adresy zapsat do systému evidence obyvatel nejpozději do 3 dnů.

Jak to funguje trvalé bydliště v nájmu?

Řešíte-li pronájem bytu a chcete si přihlásit trvalé bydliště v podnájmu,
stačí vám k tomu nájemní smlouva. Podle zákona nepotřebujte souhlas
majitele. Majitel navíc nemá právo přihlášení bránit, a to ani kdyby
zákaz přihlášení k trvalému pobytu stál přímo v nájemní smlouvě.

Tip: Pro maximalizování ochrany práv si stáhněte vzor nájemní smlouvy, který je v souladu s platnou legislativou. 

Co ke změně trvalého bydliště budete potřebovat?

Bez několika dokumentů se při ohlášení změny trvalého
bydliště neobejdete. Jsou jimi:

–          
přihlašovací lístek k trvalému pobytu,

–          
občanský průkaz,

–          
doklad o vlastnictví nemovitosti, případně
oprávnění jejího užívání.

Požádejte si o nový občanský průkaz

Jelikož vám při ohlášení změny trvalého bydliště bude
znehodnocen váš občanský průkaz, je nutné vybavit si nový s novou adresou.
O jeho vydání jste povinni si požádat do 15 dnů od ohlášení změny bydliště.
Zpravidla ho budete mít připravený k vyzvednutí do 30 dnů.

Za poplatek je možné si požádat o zrychlené vydání, a to do
24 hodin za 1 000 korun nebo do 5 pracovních dnů za 500 korun.

Od roku 2018 není povinné při změně trvalého bydliště
žádat o nový řidičský průkaz.

Komu nahlásit změny?

Novou adresu trvalého bydliště musíte nahlásit následujícím
institucím.

1.    
Zdravotní pojišťovně

Díky registrům může pojišťovna zjistit a provést změnu
adresy sama bez vašeho impulzu. Podle zákona jste ale i tak povinni nové trvalé
bydliště pojišťovně nahlásit, a to do 30 dnů od změny buď:

  • osobně,
  • telefonicky,
  • elektronickou poštou,
  • písemně.

2.    
Živnostenskému úřadu

Jestli podnikáte a trvalé bydliště máte zároveň zapsané i
jako sídlo firmy (podnikatele), musíte jít i na živnostenský úřad. Ten si vaše
trvalé bydliště sice vytáhne z registru sám, avšak adresu sídla nezmění. Tudíž
je nutné novou adresu nahlásit, a to do 15 dnů od změny.

Tip: Za poplatek 100 Kč můžete změnu nahlásit na
kterémkoliv finančním úřadě. Nemusíte tak chodit na úřad v místě starého
sídla.

Jedinou výjimkou, kdy nemusíte chodit na úřad, je, když
stanovíte, že adresa sídla bude vždy souhlasit s adresou trvalého bydliště.
Tehdy živnostenský úřad všechny změny provede sám.

3.    
České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ)

Na ČSSZ je změnu trvalého bydliště nutné nahlásit v případě,
kdy pobíráte důchod. Máte dvě možnosti:

–          
Důchod pobíráte prostřednictvím složenky – změnu
nahlásíte na kterékoliv poště, která provede změnu výplaty na novou poštu podle
místa trvalého bydliště a následně změnu ohlásí i na ČSSZ.

–          
Důchod pobíráte na účet – změnu bydliště
nahlásíte přímo na ČSSZ písemně s uvedenou novou adresou, rodným číslem a svým
podpisem. Případně je možné využít formulář „Hlášení změny adresy nebo jména a
příjmení u výplaty důchodu poukazovaného na účet“.

4.    
Dalším institucím

Změnu trvalého bydliště byste měli ohlásit i dalším
institucím, jako jsou:

  • banky,
  • lékaři,
  • zaměstnavatel,
  • školy,
  • pojišťovny, kde máte uzavřené například pojištění
    domácnosti, majetku a dalších.

Přečtěte si také:

Mohlo by vás také zajímat...

Založení společnosti

Ve spolupráci s notářskou kanceláří nabízíme, kromě prodeje ready-made společností, také pomoc a podporu při zakládání nových společností. Pokud nevíte jak založit s.r.o. společnost sami a bojíte se odmítnutí svého návrhu rejstříkovým soudem anebo jste již takový návrh podali a soud jej odmítl nebo zamítl, využijte našich služeb. Vyhnete se tak komplikacím při podávání svých návrhů a současně budete mít společnost zapsanou relativně rychle!

Přečíst celý článek »
Chat on WhatsApp