Expanze do zahraničí: Na co si dát pozor?

10.05.2021

Tuzemský trh už je vám malý a vy se chystáte rozšířit svůj podnik do zahraničí? Zdánlivě snadný krok může doprovázet řada komplikací. Poradíme vám, na co si dát pozor.

1.    Bude vaše USP fungovat i v cizině?

Každá firma operující na trhu 21. století by měla znát vlastní USP neboli unikátní prodejní argument, na který láká zákazníky.

USP v podobě nejnižší ceny je poměrně snadno přenositelné i na zahraniční trh. Dokážete ale stejně dobře zajistit například dopravu do druhého dne nebo nejkvalitnější zboží v zemi? Před expanzí do zahraničí si ověřte, zda tam bude fungovat vaše dosavadní USP. Pokud ne, vymyslete jiné.

2.    Nepodceňte analýzu trhu

Ruku v ruce s výběrem kvalitního USP jde poctivá analýza trhu. Prověřte své potenciální konkurenty a zhodnoťte, zda můžete jejich nabídky předčit.

Při analýze se nezaměřujte jen na současnou situaci, ale pokuste se ponořit i do minulosti. Zjistíte, jakým vývojem váš segment podnikání v dané zemi prochází a který konkurent může být v budoucnu potenciální hrozbou pro vaši firmu.

3.    Vytvořte si podnikatelský plán

Než se pustíte do expanze, vytvořte si kvalitní podnikatelský plán. Měli byste v něm zvážit všechna rizika spojená s expanzí, spočítat předběžné náklady a stanovit krátkodobé i dlouhodobé cíle, podle kterých budete následně měřit úspěšnost projektu.

4.    Nezapomínejte na marketing

Mějte na paměti, že v nové zemi budete renomé firmy budovat od samého začátku. Proto si dopředu promyslete marketingovou strategii:

  • Stanovte si cílovou skupinu zákazníků, podle které zvolíte nejlepší formy propagace.
  • Zhodnoťte své časové i finanční možnosti, které jste schopni do propagace investovat.
  • Připravte si podrobný plán propagace na prvních pár měsíců.

Nepodceňte sběr nových referencí

Že jste jedničkou na českém trhu, se v zahraničí jen tak někdo nedozví. Proto investujte čas a energii do sběru lokálních referencí. Nejsnazší cestou je registrace do tamních cenových srovnávačů a systémů sbírajících reference.

5.    Připravte se na přizpůsobení

Co platí a funguje v České republice, nemusí platit a fungovat v cizině. Připravte se na přizpůsobení všeho, co bude potřeba. Například:

  • styl prodeje,
  • způsob reklamy,
  • přístup k zákazníkům,
  • vedení zahraniční pobočky,
  • nabízené produkty.

Na internetu se toho dozvíte mnoho, ale vlastní zkušenost je k nezaplacení. Vyrazte do země na dovolenou, poznejte mentalitu místních, zjistěte, jak se tváří na vaši firmu, a podle toho vytvořte kvalitní strategii, která bude mít šanci na úspěch.

Najměte si dobrého překladatele

Přizpůsobení se novému trhu přirozeně obnáší i překlad všech materiálů – webových stránek, firemních prezentací, reklamních sdělení a podobně – do rodného jazyka místních. Levné, nekvalitní překlady ale mohou přinést více problémů než užitku. Investujte do kvalitního překladatele, pomůže vám vyhnout se nesmyslným frázím nebo slovním spojením, které by vaše potenciální zákazníky odradily.

Věnujte se webovým stránkám

Přizpůsobit se musíte i ve světě internetu. Bez kvalitních webových stránek se dnes žádná firma neobejde. Jejich překlopení do cizojazyčné verze ale nemusí být procházka růžovým sadem. Problémy s doménou, nefunkční odkazy nebo nepřeložené části webu nebudou na zákazníky působit zrovna důvěryhodně.

6.    Prostudujte si legislativu

Daně fungují v každé zemi trochu jinak a neznalost zákonů nikoho neomlouvá. Proto si dopředu dobře nastudujte všechna práva a povinnosti, které se vás jakožto obchodníka v zahraničí budou týkat.

Časté komplikace provázejí například registraci k DPH, pro kterou existuje v každém státě jiná hranice. Při nesplnění povinností vás může potkat dluh vůči cizí zemi, který nepříjemně zasáhne do vašeho cash flow.

7.    Vyhodnoťte expanzi

Vše jste provedli správně? I když to tak na první pohled vypadá, na zahraniční pobočce nemusí vše běžet úplně hladce. Proto nepodceňujte vyhodnocení expanze. Ověřte si, zda se vám podnikání v zahraničí skutečně vyplácí. Pokud včas zjistíte, že proděláváte, budete mít možnost provést změny, které vaši expanzi do zahraničí zachrání.

Expanze na zahraniční trh s sebou nese řadu starostí. Pokud je ale zdárně zvládnete, otevře se vám moře nových možností.

Přečtěte si také:

Poptávkový formulář

Zavoláme Vám zpět
Nahoru