Co je podnikatelský záměr a jak ho sepsat?

26.03.2019

Podnikatelský záměr nebo také plán rozhodně není jen kus papíru, který si píšou začínající podnikatelé ve studentském věku. Je to velmi důležitý podklad pro každého budoucího podnikatele. Poradíme vám, proč byste tento dokument neměli opomenout a jak ho napsat, aby vám byl k užitku.

Proč je pro vás podnikatelský plán tak důležitý?

Jednoduše proto, že si utřídíte myšlenky a získáte jasnou vizi, které se můžete držet. Odhalíte, kde má vaše podnikání silné a slabé stránky a zda se vůbec bude jednat o rentabilní činnost. Jde o určitou strategii, jak podnikat, a právě proto byste měli tomuto podnikatelskému plánu věnovat opravdu dostatek času. Možná si myslíte, že plán nosíte v hlavě a to stačí. Věřte ale, že jakmile některé věci hodíte na papír, získáte na věci nový pohled. Správně sestavený plán vám řekne, jestli se váš projekt vůbec má šanci uchytit, a hlavně vám odkryje rizika, kterých se budete moci vyvarovat předem.

 

Podnikatelský plán slouží vám i bance nebo investorovi

Podnikatelský záměr ovšem zdaleka nemusí být pouze pro vaši potřebu. Pokud budete žádat banku nebo dokonce investora o finanční injekci, pak musíte mít něco v ruce. A tím něčím pro vás bude právě podnikatelský plán. Díky němu jasně odprezentujete, jakou představu o podnikání máte a jak jí chcete realizovat. Plán rozpracujte co nejdetailněji. Nikdy nezakrývejte slabiny podnikání a nic si nevymýšlejte. Potřebujete reálný obraz, jedině tak splní podnikatelský záměr svůj účel.

 

Struktura aneb jak má podnikatelský záměr vypadat?

Podnikatelský plán si můžete sepsat celý sami od píky nebo můžete využít různé šablony na internetu, kam snadno doplníte konkrétní údaje. V obsahu podnikatelského plánu by neměly chybět tyto údaje.

 

- „CO“: Hned v začátku byste měli představit, v čem chcete podnikat, jak vypadá vaše společnost, jaký výrobek nebo službu prodáváte a v čem je přínosná pro zákazníka.

- „KDE“: Ujasněte si, jaké prostory budete využívat. Potřebujete kamennou pobočku a kanceláře? Nebo si vystačíte jen se sídlem?

- „JAK na marketing“: Podnikatelé někdy marketing podceňují, neopakujte stejnou chybu. Zákazníci si vás sami nenajdou, musíte se zviditelnit a říct, proč by měli nakupovat zrovna u vás.

- „SILNÉ A SLABÉ STRÁNKY“: Nezapomeňte si udělat podrobný průzkum trhu, a především konkurence. V čem jste silní a v čem naopak vidíte svoje slabiny? Proč by zákazníci měli nakoupit u vás, a nikoli u konkurence?

- „KOLIK TO BUDE STÁT“: Je velmi pravděpodobné, že budete do začátku potřebovat finance, abyste podnikání úspěšně rozjeli. Udělejte si finanční plán, kolik peněz vás budou stát prostory, náklady na výrobu, jaký zisk budete mít z prodeje, kolik peněz potřebujete a koho oslovíte? Banku nebo investora?

- „PERSONÁLNÍ ZDROJE“: Rozpracujte, kdo stojí ve vedení firmy a kolik zaměstnanců budete nabírat.

 

Přečtěte si také:

Poptávkový formulář

Zavoláme Vám zpět
Nahoru