Work-life balance: Jak nepropadnout workoholismu, a přitom úspěšně podnikat?
U podnikatelů může být riziko workoholismu ještě větší než u zaměstnanců. Přečtěte si, jak být úspěšným podnikatelem a zároveň nepropadnout chorobné závislosti.
Kdo je workoholik?
Více jsou workoholismem ohroženi lidé na vyšších pracovních pozicích a muži, ale tato závislost na práci se nevyhýbá ani ženám. Jako workoholika lze definovat člověka, který se stal závislý na své práci a v důsledku této závislosti zanedbává další oblasti svého života – nejčastěji osobní vztahy, mimopracovní aktivity, ale i spánek.
Nejčastější příznaky workoholismu
Příznaky workoholismu nemusejí být u všech stejné a to, že na sobě zpozorujete některé z níže uvedených bodů, ještě neznamená, že máte problém. Obecně lze ale říct, že workoholik:
- má práci v životě na prvním místě,
- věnuje práci stále více času,
- není schopen „vypnout“ a odpočinout si ani ve volném čase,
- pociťuje stálé nutkání pracovat,
- zhoršují se mu osobní vztahy, ať už s rodinou, či přáteli,
- trpí nespavostí,
- svůj problém si neuvědomuje nebo ho popírá.
Workoholismus je závislost jako každá jiná. Člověk sám si ji ani nemusí uvědomovat a většinou je to právě okolí, které vám dá první signály, že je něco špatně. Pokud se vám to stane, na chvilku se zastavte a zamyslete se, jak vlastně žijete. Máte vůbec nějaký soukromý život, nebo jen pracujete a občas si dopřejete pár hodin spánku? Jestliže už si nepamatujete, kdy jste si naposled dopřáli nějaký sport, přečetli v klidu knihu nebo vyrazili s rodinou na výlet, pak máte asi problém.
Jaké mohou být příčiny workoholismu?
Na propuknutí workoholismu se podle odborníků nejčastěji podílí styl výchovy, charakteristické rysy a situační faktory. Náchylnější k němu budou lidé orientovaní na úspěch, kteří se právě úspěchem snaží zvýšit si sebevědomí. Mezi další typické rysy workoholiků patří:
- obsedantně-kompulzivní porucha,
- pečlivost,
- perfekcionismus,
- svědomitost,
- závislost na hodnocení druhých,
- touha po pozornosti.
Workoholismus a vztahy nejdou dohromady
Není to jednoduché. Začínající podnikání vám zkrátka sebere hodně času. Rozjezd úspěšného podniku je totiž na celém byznysu to nejtěžší. Práce vás baví, protože děláte sami na sebe, a tak si ani nevšimnete, že váš soukromý život už vzal za své a jen mechanicky střídáte ledabylý spánek a práci.
Když se na scéně objeví diagnóza workoholismu, netrpí jenom člověk sám, ale strhne s sebou i svoje nejbližší – rodinu a přátele, kteří trpí nedostatkem zájmu a pozornosti. Pokud rozjíždíte své vlastní podnikání, přečtěte si pár jednoduchých pravidel, která vám pomohou, abyste za pár let kromě úspěšné firmy neměli na krku také rozvodové papíry a aby se váš osobní život nezhroutil jako domeček z karet.
Jak workoholismus léčit?
V boji s workoholismem je nejúčinnější psychoterapie. K řešení problému ale můžete přispět i vy sami.
1. Vyhraďte si čas na odpočinek
Podnikatelé věnují svému byznysu týdně asi o 10–20 hodin víc času, než stráví zaměstnanec ve své práci. Hlavně začátek nového projektu bývá dost náročný. Zkuste si ale sami naordinovat čas, který bude patřit jenom vám a ve kterém budete dělat něco, co vás baví. Vyhraďte si alespoň jeden den v týdnu nebo hodinu až dvě denně sami pro sebe. Nemyslete na to, co všechno musíte udělat, a jen relaxujte. Stokrát se vám to vrátí. Budete odpočatí a efektivnější.
2. Naučte se delegovat práci, uleví se vám
S největší pravděpodobností také můžete některé úkoly delegovat na někoho jiného. Využijte toho a přestaňte mít pocit, že nikdo nesplní jednotlivé úkoly tak jako vy. Je to možné, ale když budete všechno dělat sami, jste na nejlepší cestě do pekel. Dřív nebo později se z toho totiž zhroutíte. Takové tempo se nedá vydržet navěky.
3. Přestaňte být perfekcionisté
Je určitě šlechetné, že chcete být co nejlepší. Má to ale své hranice. Být perfektní a stoprocentní s sebou totiž nese obrovský výdej energie a času, přináší stres a hlavně je to často úplně zbytečné. Být úspěšným podnikatelem také znamená, že dokážete rozeznat věci, které jsou důležité a které méně. Naučte se přiřazovat úkolům priority.
4. Zapomeňte na multitasking
Dnešní doba je rychlá, naučili jsme se dělat spoustu věcí najednou a co nejrychleji. Problém ale je, že multitasking vám roztříští pozornost a výsledkem je pak špatně odvedená práce a obrovská nálož stresu k tomu. Jednotlivé věci vám možná zaberou víc času, ale uděláte je pořádně. Do budoucna vám tato schopnost soustředit se v daný okamžik jen na jednu věc přinese jenom užitek.